قلم نوری یا دیجیتال

نوشته شده توسط:ابراهیم طاهری | ۵ دیدگاه

قلم نوری یا دیجیتال

قلم نوری چیست؟ 

قلم نوری یک ابزار اشاره*ای است که به کاربر آن امکان می دهد روی صفحه نمایشگر رایانه، حرکت کرده و با فشار دادن دکمه کناری قلم یا فشردن خود قلم روی صفحه (مانند فشار دکمه ماوس) موارد یا فرمانهایی را انتخاب می*کند.

قلم نوری جایگزین مناسب برای ماوس است و استفاده از آن برای گرافیستها، سازندگان انیمیشن، طراحان صنعتی باعث می شود تا کارایی و کیفیت کار را، بهبود بخشیده و سرعت انجام کار را، افزایش دهد.

از قلم نوری می*توان در طراحی*های دیجیتال بر روی کامپیوتر استفاده کرد.

قلم نوری دارای انواع مختلفی است که هر یک برای کاربرد خاصی مناسب است. صفحات قلم نوری دارای سایزهای کوچک و بزرگ بوده و حساسیت به فشار و وضوح (رزولوشن) آنها با یکدیگر متفاوت است.


قلمهای نوری بیشتر برای مصارف طراحی، گرافیک و اتوماسیون اداری استفاده می*شوند.


یکی از مهمترین ویژگیهای قلم نوری نسبت به ماوس آن است که نوک قلم نوری، حساس به فشار است یعنی در یک برنامه گرافیکی مانند CorelDraw و یا PhotoShop هر قدر نوک قلم را بیشتر به صفحه، فشار دهید خطی که رسم می*کند پر رنگتر و ضخیم تر می*شود.

در گذشته، قلمها، 512 مرحله فشار را تشخیص می دادند اما اکنون مدلهایی عرضه شده که 1024 مرحله یا حتی 2048 مرحله را شناسایی می*کنند.

بعضی از قلمهای نوری روی یک صفحه بنام Tablet فعال می*شوند (چیزی شبیه به ماوس پد) ولی انواع گرانتر آن، مستقیما" روی صفحه مانیتور می*نویسند. سایز مانیتورها می*تواند از 12 تا 21 اینچ باشد. حسن عمده مانیتورهای قلمی آن است که کاربر در همان جایی می نویسد که نتیجه کار را هم، مشاهده می کند. رزولوشن قلمهای نوری هم، هر روز در حال بهبود و افزایش است و از 1000 نقطه در اینچ (dpi یا lpi) به 2000 و 4000 و 5000 رسیده که انواع مختلفی از آن را می توانید در این لینک ملاحظه کنید. استفاده از این قلم، اخیرا" برای آموزش مجازی هم، کاربرد وسیعی پیدا کرده است.


تنوع قلمهای نوری، زیاد است و با توجه به نوع استفاده و کاربرد آن، باید نوع خاصی را، انتخاب کرد. 
 بیشتر بدانیم در دنباله 

 

 

  • ...... کاربردها:

    1 - امضاء

    2 - اتوماسیون اداری

    3 - کارهای پزشکی

    4 - به جای موس

    5 - گرافیک

    6 - روی فیلمهای رادیولوژی

    7 - علامت گذاشتن روی مدارک پزشکی

    8 - طراحی در صنایع فرش و پارچه

    9 - طراحی صنعتی

    10 - نقاشی

    11 - انیمیشن

    12 - نقشه کشی

    13 - درج متون دست نویس

    14 - ساخت مولتی مدیا

    15 - آموزش

    16 - دانشجویان و دانش آموزان جهت نوشتن یاداشتها

    17 - Tablet PC
    انواع قلم :

    1) Light pen - ماوسهای قلمی Optical Pen mouse) 
    ۲) مانیتورهای قلمی (Pen LCD Monitor ) 
    ۳) (Bluetooth Tablet) قلمهای بدون سیم بلوتوث
    4) قلمهای DIGI MEMO را که یک دفترچه یاداشت دیجیتالی
    5)تخته ها ( الکترومغناطیسی ، متحرک ، خازنی ، نوری ، صوتی ، ثابت )

    Light pen : قلم نوری یک وسیله الکترونیکی دستی است که در نوک آن یک عدسی از جنس یک پلیمر خاص شفاف وجود دارد که وظیفه آن متمرکز کردن پرتوهای نوری بر روی یک نقطه است. این ماده از شیشه نرم تر است که به هنگام تماس با صفحه نمایش به سطح آن آسیب نرساند .
    Pen Tablet : نامهای دیگر آن tablet ,digitizing tablet, graphics pad, drawing است و شامل یک صفحه است که با حرکت یک قلم بی سیم با نام Stylus روی آن، حرکت اشاره گر یا رسم خط در مانیتور شما صورت میگیرد. 

    تخته های ثابت : با استفاده از تکنولوژی القای الکترومغناطیسی کار می کنند. به این ترتیب که سیم های افقی و عمودی داخل تخته اطلاعاتی را دریافت و اطلاعاتی را ارسال می کند .

    تخته های متحرک : این قلم های نوری یک منبع تولید کننده ی الکتریسیته در خود دارند که بوسیله آن سیگنال ها را تولید و به تخته ارسال می کنند. یک باطری داخلی در این قلم ها وجود دارد که انرژی مورد نیاز آن را تامین می کند .

    تخته های نوری : تخته های نوری به این ترتیب عمل می کنند که یک دوربین بسیار کوچک داخل قلم تعبیه شده است که تصاویر را دریافت می کند و به تخته انتقال می دهد.

    تخته های صوتی : یک تولید کننده ی صدای کوچک داخل قلم قرار گرفته است و صدای تولید شده توسط قلم بوسیله میکروفون های قرار گرفته در اطراف قلم دریافت می شود. برخی از مدل های جدیدتر قادر هستند موقعیت را در سه بعد اندازه گیری کنند .

    تخته های خازنی : این تخته ها به گونه ایی طراحی شده اند که از سیگنال های الکترواستاتیک یا خازنی استفاده می کنند. در تمامی این تکنولوژی ها، تخته قادر است که سیگنال ها را دریافت کند و همچنین فاصله ی قلم از سطح تخته، زاویه قلم نسبت به خط عمود و دیگر مشخصات افقی و عمودی را نیز محاسبه کند.

    مانیتورهای قلمی (Pen LCD Monitor) : کاغذ دیجیتالی شامل یک مانیتور LCD در ابعاد 15، 17 و 21 اینچ و یک قلم با تکنولوژی بی*سیم یا همراه با سیم . شما می*توانید مستقیماً روی مانیتور راحت و به سرعت طراحی کنید.

    قلمهای بدون سیم بلوتوث (Bluetooth Tablet) : مدل بلوتوث (Bluetooth)، امکان بیشترین تحرک را به شما میدهد. در این مدل، صفحه رسم، بدون سیم است و اطلاعات و داده ها، بصورت امواج رادیویی با کامپیوتر، مبادله میشوند . قلم بلوتوثی که قادر است حروف نوشته شده در هوا را بشناسد و آن*ها را به یک رایانه ارسال کند .

    قلمهای DigiMemo را که یک دفترچه یادداشت دیجیتالی : note دفترچه یادداشت دیجیتالی قابل حملی است با ظرفیت 32 مگابایت، و اندازه A5 و A4، که دست نوشته*ها و ترسیم*های شما را هنگام نوشتن همزمان بصورت دیجیتال در خود ذخیره می*کند .این دستگاه با استفاده از انرژی الکترومغناطیس کار می*کند .

    مزایا :
    دقت زیاد ورودی
    قابلیت کار با انواع نمایشگرهای معمولی (CRT)
    امکان استفاده همزمان از قلم

    معایب :
    کارایی آنها نسبت به نرم افزارهای گرافیکی متفاوت است.
    قلمها در نتیجه افتادن از روی میز یا ارتفاع بالا، صدمه می بینند .

 

5 نظر

  1. نظرات کاربران:

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۹:۰۳:۲۷
    An intriguing discussion is definitely worth comment.
    I do believe that you ought to publish more about this topic, it might not be a taboo matter but generally folks don't speak about these issues.
    To the next! Best wishes!!

       Susana در ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۳:۳۴:۲۰
    For the reason that the admin of this site is working, no doubt very quickly it will be famous,
    due to its feature contents.

       Can you increase your height by stretching? در ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۷:۰۴:۴۷
    I do trust all the ideas you have offered to your post. They are very convincing and will certainly work.

    Nonetheless, the posts are very short for beginners. May just you please extend them a little from
    subsequent time? Thank you for the post.

       Nora در ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۸:۳۹:۴۶
    Write more, thats all I have to say. Literally,
    it seems as though you relied on the video to make your
    point. You definitely know what youre talking about, why waste
    your intelligence on just posting videos to your blog when you
    could be giving us something informative to read? http://www.golfkamrat.se/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=8430

       Ina در ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۶:۳۳:۱۹
    I love what you guys are usually up too. Such clever work and
    coverage! Keep up the very good works guys I've included you guys to my personal blogroll. http://nishasbridal.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=4418

    نوشتن دیدگاه