بررسی لپ تاپ لنوو lenovo x230

نوشته شده توسط:ابراهیم طاهری | ۵ دیدگاه

بررسی لپ تاپ لنوو lenovo x230

بررسی  ThinkPad X230، شوالیه سیاه لنوو

احتمالا تا کنون نام خانواده ThinkPad از کمپانی Lenovo را در بین لپتاپ‌ها شنیده اید. خانواده‌ای خوشنام که در بین همگان به استحکام و مقاومت بالا شناخته می‌شوند. تنها خانواده ای که به فضا راه پیدا کرده و ناسا سال‌های سال است که با اطمینان به کیفیت بالای ساخت این محصولات، پروژه‌های فضایی خود را با آن‌ها جلو می‌برد. 

 

سری لپتاپ‌های ThinkPad در سال 1992 اولین بار توسط کمپانی IBM تولید شد و در سال 2005 در پی خرید تجارت کامپیوترهای شخصی IBM توسط Lenevo، ساخت آن به این کمپانی چینی چند ملیتی محول شد. این لپتاپ‌ها به خاطر استحکام بالایشان بسیار مورد توجه کمپانی‌های بزرگ واقع می‌شوند. جالب است بدانید که ناسا از سال 1993 مشغول استفاده از ThinkPad در مأموریت‌های فضایی خود است و در حال حاضر این خانواده تنها لپتاپ‌هایی محسوب می‌شوند که اجازه ورود به ایستگاه فضایی را دارند. اگر دوست دارید در مورد کنترل کیفی این دستگاه‌های جان سخت بیشتر مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنم مطلب « گشت و گذاری در آزمایشگاه تست دوام و استحکام لنوو » را از دست ندهید. 

در مطلب حاضر قصد داریم نگاهی داشته باشیم به ThinkPad X230 تا بیشتر با قابلیت‌های آن آشنا شویم. اگر می‌خواهید از نتیجه تلاش‌های شرکت Lenovo در ساخت این لپ تاپ آگاه شوید، در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید.


بدنه و طراحی

thinkpad-top.jpg

اگر به دنبال لپتاپی شیک و مجلسی می‌گردید، اگر می‌خواهید دوستانتان با دیدن طراحی لپتاپ شما مبهوت شوند، اگر دنبال آخرین مد روز هستید، باید بگویم که تینک‌پدها به هیچ‌وجه گزینه مناسبی برای شما محسوب نمی‌شوند. این لپتاپ‌ها همان طراحی اصلی خود را از 20 سال پیش حفظ کرده‌اند و جالب اینکه هنوز هم طرفداران بسیاری دارند. 

X230 نیز از قاعده بالا مستثنا نیست؛ هنگامی که آن را در دست بگیرید با یک جعبه سیاه با لبه‌های تیز مواجه خواهید شد که کوچکترین لطافتی در طراحی آن به کار نرفته. اگر نگاهی بهتاریخچه ThinkPad بیندازید، متوجه می‌شوید که این طراحی از یک ظرف غذای ژاپنی به نامBento الهام گرفته است. 

قسمت رویی X320 از یک نوع پلاستیک خاص بهره می‌برد که با لمس کردن آن می‌توانید نرمی اش را حس کنید. در حالت عادی اثر انگشت شما بر روی بدنه دستگاه باقی نخواهد ماند، اما اگر انگشتانتان چرب باشد، به راحتی جای دست‌های خود را می‌توانید بر روی بدنه ببینید. 

پنل نمایشگر 12.5 اینچی این دستگاه و اجزای درونی آن، توسط پوششی از آلیاژ منیزیوم در برابر فشار و ضربه محافظت می‌شوند که این پوشش درون دستگاه و اطراف بخش‌های مهم گسترش پیدا کرده و در کنار‌ه‌ها نیز بدنه با فریم‌های تیتانیومی مقاوم شده. طراحی لولاهای این دستگاه نیز به نحوی صورت گرفته که به کاربر اجازه می‌دهد صفحه نمایش را تا زاویه 180 درجه باز نماید. 

امکانات و پورت ها

thinkpad-side1.JPG

thinkpad-side2.JPG

X320 یک لپتاپ حرفه ای است و قرار نیست که در اوج کار نیاز شما به یک پورت اضافه را بر آورده نکند، در همین راستا مجموعه کاملی از پورت‌ها در اختیار تان قرار می‌گیرد. 

در سمت راست دستگاه محل قفل Kensington، ورودی هدفون، پورت Ethernet، ورودی USB 2.0 و یک محفظه چهار در یک SD card قرار دارد. در سمت چپ نیز می‌توانید پورت VGA و mini-Display را به همراه دو ورودی USB 3.0، دکمه روشن/خاموش Wireless و درگاه 54 میلی‌ متری Express Card را مشاهده نمایید.

thinkpad-finger.jpg

اسکنر اثر انگشت در کنار تاچ پد واقع شده که از سرعت و دقت قابل قبولی برخوردار است. اما اگر نگاهی به بالای کیبورد بیندازیم، می‌توانیم دکمه‌های فیزیکی قطع و کنترل صدا، به همراه دکمه قطع میکروفون را پیدا کنیم. دکمه دیگری که در این قسمت قرار گرفته، وظیفه اجرای رابط کاربری اختصاصی لنوو در ویندوز را بر عهده دارد، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

thinkpad-trackpoint.JPG

این دایره قرمز رنگ معروف، که به نوعی تبدیل به نماد ThinkPad ها شده است، TrackPoint نام دارد. این قطعه درست در وسط کیبورد واقع شده است و به جای تاچ پد می‌توانید از آن جهت حرکت ماوس خود استفاده نمایید. لنوو همچنین بر روی بدنه X230 دو چراغ کوچک تعبیه کرده که نشان دهنده وضعیت باتری و نماد Sleep دستگاه هستند. 

ThinkPad UltraBase Series 3

thinkpad-ultrabase1.JPG

thinkpad-ultrabase2.JPG

همانطور که اشاره کردیم X230 از مجموعه کاملی از پورت‌ها بهره می‌برد، با این حال اگر احساس می‌کنید که احتیاج به ورودی‌های بیشتری دارید، می‌توانید از داک ویژه‌ای که همراه این لپتاپ عرضه می‌شود بهره ببرید. این داک که UltraBase نام دارد، در قسمت پشتی خود 4 پورت USB 2.0، ورودی هدفون، ورودی میکروفون، پورت VGA و پورت Display، ورودی Ethernet و در نهایت پورت شارژر را جای داده. در سمت چپ دستگاه اهرم جدا کردن داک قرار دارد و در سمت راست نیز می‌توانید علاوه بر DVD-RW، قفلی را مشاهده کنید که جدا شدن داک از لپتاپ را منوت به نگه داشتن کلید مربوطه می‌کند. 

وزن X230 به تنهایی 1.34 کیلوگرم است که در صورت استفاده از داک، 630 گرم نیز به آن اضافه خواهد شد. این قطعه بالغ بر ۲۰۰ دلار قیمت دارد که در خارج از کشور کاربران می‌توانند آن را جداگانه تهیه نمایند، اما ظاهرا در ایران همراه با لپتاپ ارائه می‌شود. 

کیبورد و تاچ پد

thinkpad-keyboard.jpg

لنوو این‌بار بر خلاف مدل قبلی (X220) از کیبورد جزیره ای در محصول خود استفاده کرده و باید بگوییم که نتیجه کار نیز بسیار دلچسب است. دکمه‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند و فاصله آن‌ها از یکدیگر نیز به خوبی تعیین شده. من به شخصه صدای تق‌تق کیبورد هنگام تایپ کردن را دوست دارم و در کیبورد X230 نیز از این نکته لذت بردم، اما به هر حال سلیقه‌ها متفاوت است. با وجود اینکه این کیبورد مجهز به نور پشت کلیدها یا همان BackLight نیست، ولی شما می‌توانید از چراغی که در بالای صفحه نمایش تعبیه شده، استفاده کنید. این چراغ که با ترکیب کلیدهای Fn+Space فعال می‌شود، نور خود را از بالای صفحه نمایش بر روی کیبورد می‌تاباند و در شب می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

thinkpad-touchpad.jpg

تاچ‌ پد این دستگاه به نقاط برجسته ای مجهز است که امکان لیز خوردن انگشت شما بر روی سطح آن را کاهش می‌دهد. کلیک چپ و راست در پایین تاچ پد و در زیر صفحه قرار گرفته اند، با این وجود شما می‌توانید از دکمه‌های فیزیکی که در بالای تاچ پد قرار گرفته نیز جهت کلیک چپ و راست خود بهره ببرید. در این قسمت، دکمه ای نیز در وسط جای گرفته که با نگه داشتن آن و حرکت دادن TrackPoint می‌توان در صفحات اسکرول کرد. عملکرد تاچ پد X230 قابل قبول است اما میزان دقت آن می‌توانست بالاتر نیز باشد؛ هنگام کار با آن متوجه شدیم که نشانگر ماوس در بعضی مواقع، جابه‌جایی‌هایی کوچکی را از خود بروز می‌دهد. 

تصویر و صدا

thinkpad-display.JPG

صفحه نمایش 12.5 اینچی این دستگاه با میزان روشنایی 300 نیت عملکرد بسیاری خوبی را از خود بر جای می‌گذارد. با وجود اینکه کیفیت تصویر X230 نسبت به مدل قبلی، تغییری نکرده و همچنان 768×1366 پیکسل باقی مانده، اما نمایشگر را می‌توان یکی از نقاط قوت این دستگاه به حساب آورد. علاوه بر کیفیت خوب، صفحه نمایش این محصول به لطف پنل IPS از زاویه دید بسیار گسترده ای برخوردار است. صفحه نمایش مات دستگاه، به شما اجازه می‌دهد تا با خیال راحت در فضاهای باز از لپتاپ خود استفاده نمایید و به هیچ وجه نگران بازتاب نور خورشید نباشید. یکی از معدود نکات منفی نمایشگر، چینش پیکسل‌های LCD آن است که اگر کمی به صفحه دقت کنید، به وضوح می‌توانید آن‌ها را ببینید. 

thinkpad-display2.jpg

X230 همچنین از تکنولوژی نمایش وایرلس اینتل یا WiDi بهره می‌برد. این تکنولوژی به کاربر این امکان را می‌دهد تا تصاویر دسکتاپ خود را بدون سیم بر روی تلویزیون و یا هر مانیتور دیگری، منتقل کند. شما از این تکنولوژی می‌توانید جهت نمایش فیلم‌هایی با کیفیت 1080p و یا انتقال اسلاید‌های پاورپوینت خود استفاده نمایید. شایان ذکر است که برای بهره بردن از این تکنولوژی باید Set-top Box مخصوصی را خریداری نمایید و آن را از طریق کابل HDMI به تلویزیون و یا مانیتوری که می‌خواهید تصاویر را به آن انتقال دهید، متصل کنید. 

لنوو در X230 از تکنولوژی صدای دالبی استفاده کرده. اسپیکرهای این دستگاه در زیر لبه جلویی جای گرفته اند. محل قرارگیری اسپیکرها به نحوی است که اگر لپتاپ خود را بر روی سطحی نرم قرار دهید که دستگاه کمی در آن فرو رود، صدای خروجی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در حالت عادی نیز اسپیکرها از قدرت بالایی برخوردار نیستند و برای مثال به هیچ وجه نباید انتظار شنیدن Bass در آهنگ‌های خود را داشته باشید. 

عملکرد و کارایی

پردازنده‌های ایوی‌بریج سومین نسل از پردازنده‌های خانواده Core هستند که در آنها اصلاحاتی نسبت به مدل‌های سندی‌بریج دیده می‌شود. در این پردازنده‌ها به دلیل استفاده از ترانزیستورهای سه‌بعدی میزان مصرف انرژی 37 درصد کاهش پیدا کرده و این در حالی است که راندمان پردازشی این مدل‌ها هم 50 درصد افزایش کارایی را نشان می‌دهد. 

مدلی که جهت بررسی در اختیار ما قرار گرفته بود از یک پردازنده Core i7 با فرکانس 2.9 گیگاهرتز، برخوردار بود. لنوو همچنین در این مدل، از رم 4 گیگابایت DDR3 و هارد 500 گیگابایت استفاده کرده. 

ATTO benchmark.PNG

اگر بخواهید X230 را با اولترابوک‌ها مقایسه کنید، طبعا به خاطر نبود هارد جامد (SSD)، ممکن است ThinkPad در زمینه عملکرد و کارآیی نتواند رقابت پایاپایی داشته باشد. اما در حین بررسی‌های خود، وقتی بنچ‌مارک ATTO را در دستگاه پیاده سازی کردیم نتایجی خیره کننده ‌ای به دست آمد. این بنچ‌مارک عملکرد و سرعت هارد را از لحاظ انتقال اطلاعات به چالش می‌کشد و همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، X230 موفق به ثبت رکورد 140 MB/S شد. هارد دیسک این دستگاه سرعتی برابر با 7200 دور در دقیقه دارد و از 32 مگابایت حافظه بافر بهره می‌برد. این هارد دیسک از طریق رابط نسل سوم SATA به سیستم متصل می‌شود. سرعت بوت شدن دستگاه 26 ثانیه و خروج آن از حالت Sleep تنها 1.4 ثانیه است.

x230-pcmark.PNG

در مرحله بعد برای بررسی عملکرد کلی X230، از بنچ مارک PCmark 7 کمک گرفتیم. همانطور که مشاهده می‌کنید، این دستگاه امتیاز 3660 را از آن خود کرد که شاید به امتیاز محصولاتی مانند سامسونگ سری 9 و مک‌بوک ایر نرسد، اما در هر حال نتیجه‌ای قابل قبول است و نشان از توانایی بالای دستگاه دارد. 

گرافیک این محصول Intel HD 4000 است؛ با وجودی اینکه Ivy Bridge عملکرد گرافیک‌های یکپارچه را بهبود داده و میزان دستورالعمل‌های قابل اجرا در هر ثانیه نسبت به هسته گرافیکی پردازنده‌های سندی‌بریج دو برابر شده، اما همچنان نمی‌توان انتظار معجزه داشت و از X230 برای پیاده سازی بازی‌های بسیار سنگین استفاده کرد. 

باتری

thinkpad-battery.jpg

X230 از یک باتری 6 سلولی 63 وات ساعتی استفاده می‌کند که به ادعای لنوو می‌تواند تا 9 ساعت شارژ را در خود نگه دارد. این باتری در آزمایش ما که شامل اتصال مداوم وای‌فای، پخش بی وقفه موزیک، وب گردی و ... با آخرین درجه روشنایی نمایشگر می‌شود، توانست تا 7 ساعت دوام بیاورد که نتیجه‌ای بسیار خوب محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در شرایطی که تنها 1 ساعت از شارژ شما باقی مانده باشد، نرم افزار Battery Strech لنوو، سعی می‌کند تا با قطع کردن صدا، کاهش سرعت پردازنده و غیر فعال کردن برخی از نرم افزارهای غیر ضروری، تا نیم ساعت زمان بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. این ویژگی قطعا در شرایطی که تا آخرین دقایق به لپتاپ خود احتیاج دارید، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. 

نرم افزار

لنوو مانند همیشه مجموعه نرم‌افزاری اختصاصی خود به نام ThinkVantage را بر روی X230 نصب کرده که قابلیت‌های خاصی را در دل خود جای داده و ThinkPad را از لحاظ نرم افزاری بسیار توانمند می‌کنند.

simple-tap.png

Simple Tap نام لانچری است که در این مجموعه قرار دارد. این لانچر به صورت تمام صفحه اجرا می‌شود و در دل خود آیکون‌های دسترسی سریع به تنظیمات لپتاپ را جای داده. شما همچنین می‌توانید نرم‌افزار‌های مورد علاقه خود را در صفحات این لانچر جای دهید تا در کمترین زمان ممکن بتوانید به آن‌ها دست پیدا کنید. 

Airbag Protection یکی دیگر از قابلیت‌های این مجموعه است. این برنامه تکان‌های لپتاپ شما را به صورت لحظه‌ای مانیتور می‌کند و به محض تشخیص یک تکان شدید، هارد شما را قطع می‌کند تا از صدمه دیدن آن جلوگیری کند. به کمک این برنامه دیگر لازم نیست نگران از دست رفتن اطلاعات خود در اثر ضرباتی که به دستگاه‌تان وارد می‌شود باشید. 

اگر اهل برقراری تماس‌های تصویری و ویدیو کنفرانس هستید، قابلیت Web Conferencing بهترین تنظیمات میکروفون را برای شما به همراه می‌آورد. این برنامه با استفاده از دوربین، موقعیت صدای شما را تشخیص می‌دهد و بلافاصله بهترین تنظیمات ممکن را بر روی میکروفون‌ها اعمال می‌کند. 

مدیریت رمزهای عبور، تنظیمات اسکنر اثر انگشت، و مدیریت باتری نیز از سایر قابلیت‌های نرم‌افزاری مجموعه ThinkVantage به شمار می‌روند. لنوو همچنین نرم افزارهایی مانند گوگل کروم، اِورنوت و آنتی ویروس 30 روزه نورتون را به صورت پیش فرض بر روی لپتاپ این نصب کرده. 

جمع بندی

thinkpad-180.jpg

X230 یک لپ‌تاپ کاملا حرفه‌ای به شمار می‌رود. لپتاپی با استحکام بالا و باتری خوب که می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای مشاغلی با شرایط خاص محسوب شود. صفحه نمایش خوب این دستگاه در کنار پورت‌های متعددش مجموعه‌ای کامل را تشکیل داده؛ مجموعه‌ای که کار با آن به لطف طراحی دقیق کیبوردش، بسیار لذت بخش خواهد بود. اگر با ظاهر خشک و خالی از لطافت X230 کنار بیایید، شوالیه‌ای را در خدمت خواهید داشت که تا سال‌های سال، صادقانه برایتان خدمت خواهد کرد. 

5 نظر

  1. نظرات کاربران:

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۱:۴۷:۰۲
    Pretty! This has been an extremely wonderful article. Thank you
    for supplying this information.

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۲۲:۵۷
    My partner and I absolutely love your blog and find
    the majority of your post's to be just what I'm looking for.
    can you offer guest writers to write content available for you?
    I wouldn't mind writing a post or elaborating on most of the
    subjects you write regarding here. Again, awesome web site!

       manicure در ۱۳۹۶/۰۲/۱۳ - ۱۲:۴۰:۰۸
    Good day! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be
    ok. I'm absolutely enjoying your blog and
    look forward to new updates.

       Do compression socks help with Achilles tendonitis? در ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۲۱:۰۴:۵۶
    You can certainly see your skills in the work you write.
    The sector hopes for more passionate writers like you who
    aren't afraid to say how they believe. All the time follow your heart.

       What do eccentric heel drops do? در ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۸:۴۰:۲۷
    I do trust all of the concepts you have introduced to your post.
    They are very convincing and will certainly work. Nonetheless, the posts are too brief for beginners.
    May just you please lengthen them a bit from next time? Thank you for
    the post.

    نوشتن دیدگاه