تبلت یا لپ تاپ؟ کدام یکی؟

نوشته شده توسط:ابراهیم طاهری | ۲ دیدگاه

تبلت یا لپ تاپ؟ کدام یکی؟

تبلت یا لپ تاپ؟ کدام یکی؟

tablet nariya تبلت یا لپ تاپ؟ کدام یکی؟

tablet nariya تبلت یا لپ تاپ؟ کدام یکی؟

یکی از دلایلی که یک تبلت به لپ‌تاپ ارجحیت دارد، عمر بسیار طولانی‌تر باتری آن است.
تبلت‌ها به خاطر نوع طراحی‌شان در مقایسه با رایانه‌های معمولی، سبک‌ترند و حمل و انتقال‌شان به نسبت راحت‌تر است و شاید بعضی از انواع آن هنوز دارای وزن بالایی باشند و به راحتی در دست جای نگیرند،اما زمانی که کاربر آن را برروی پا و یا هر سطح دیگری بگذارید، عالی هستند و لپ‌تاپ هم که جزو وسایل قابل حمل و متحرک محسوب می‌شود، زمانی را برای روشن شدن می‌گیرد و معمولا بعد از مدتی استفاده، گرمای غیرقابل تحملی تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: در استفاده از گوشی‌های هوشمند، با این‌که دسترسی راحتی به اینترنت وجود دارد اما مطالعه یک صفحه اینترنتی برروی تبلت در مقایسه با گوشی همراه که از نسخه دیگری از وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند و بسیار ریز و کوچک است، لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

گفتنی است وجود یک تبلت در محل کار، می‌تواند برای انجام کارهای ابتدایی مثل چک کردن ای‌میل‌ها و رسیدگی به برنامه‌ها کاملا موثر باشد و حتی اگر در مدارس، این امکان فراهم شود که نسخه دیجیتالی کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان معرفی شود، آنها هم می‌توانند با ذخیره کتاب‌ها در تبلت و همراه بردن آن، از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه تبلت مزایای قابل توجهی دارد، اظهار کرد: تبلت‌ها برای بازی و سرگرمی عالی هستند و از آن‌جا که تبلت‌ها فقط یک صفحه نمایشگر بزرگ هستند، بهترین وسیله برای تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی به شمار می‌روند. لازم به ذکر است بازی‌ها تنها گزینه‌ای نیستند که می‌توانید روی تبلت دانلود کنید.

بعضی از انواع تبلت‌ها که ارزش بیش‌تر هزینه کردن را دارند، مجهز به فروشگاهی هستند که می‌توان برنامه‌های جانبی زیادی را از آن خرید و سطح کاربری دستگاه را ارتقاء داد و در ضمن، کاربر راحت‌تر می‌تواند تمام برنامه‌های مورد علاقه‌ خود را در تبلت نصب کنند، بدون اینکه نیاز به وارد کردن رمز ثبت یا رمز خرید محصول داشته باشند.

این کارشناس نرم‌افزار یادآور شد: اکثر لپ‌تاپ‌ها قبل از اتصال به پریز برق، حدود ۲ ساعت و نیم شارژ نگه می‌دارند، در صورتی که آی‌پد را می‌توان برای یک روز کامل، بدون نیاز به اتصال به پریز برق استفاده کرد.

و حتی گوشی هوشمند HTC مدل Driod Incredible حداقل دو بار در روز نیاز به شارژ دارد و اگر کاربری اینترنت را هم به آن اضافه کند، بیش‌تر از این هم خواهد شد و این‌که کاربر مجبور باشد شارژر لپ‌تاپ یا گوشی را مدام حمل کند یا دائم دنبال یک پریز برق بگردد، قاعدتا سخت خواهد بود.

 

دلایلی که باعث میشن تبلت نخرید

buytablet nariya دلایلی که باعث میشن تبلت نخرید

تبلت محبوبیت بسیاری دارد اما محدودیت هایی دارد که حتی شاید وفادارترین کاربران تبلت ها ، نوت بوک خریداری کنند.

تبلت محبوبیت بسیاری دارد و مدت هاست که اپل توانسته با وارد کردن آیپد های خود به بازار فناوری ، اعتبار خود را بیشتر کند. با توجه به استقبال از آیپد ، تقریبا اکثر شرکت های صاحب نام و رسم ، تبلت های خود را معرفی کرده و به بازار عرضه کردند.

اما تبلت محدودیت هایی دارد که حتی شاید وفادارترین کاربران تبلت ها با علم به دلایل زیر به جای تبلت ، نوت بوک خریداری کنند. البته این مقاله به دنبال انکار تبلت نیست، بلکه قصد اطلاع رسانی به کاربرانی را دارد که به اشتباه تبلت را به عنوان یک کامپیوتر جامع می نگرند.

واقعیت این است که قرار نیست تبلت یا نوت بوک جای یکدیگر را پر کنندبلکه هر کدام به منظور خاصی ساخته شده اند و کاربردهای مختلفی دارند. همانطور که در ادامه مقاله خواهید دید، علاوه بر تبلت باز هم به کامپیوتر نیاز خواهید داشت، در حالی که با تهیه نوت بوک یک کامپیوتر کامل در اختیار خواهید داشت.

هدف از نگارش این مقاله اطلاع رسانی به کاربرانی است که می خواهند بین تبلت یا نوت بوک یکی را بخرند، غافل از آنکه هیچ یک جای دیگری را نخواهد گرفت.

نوت بوک ها مقاوم ترند
البته می توان تبلت را درون کیس های محافظ آن استفاده کرد، اما فرار از این حقیقت که صفحات آنها بسیار آسیب پذیرند اجتناب ناپذیر است. درحالی که نوت بوک با داشتن حالت درپوش  چنین مشکلی را ندارد.

خطر سرقت برای تبلت بیشتر است
البته این موضوع کاملا دقیق نیست، اما به طور کلی می توان گفت که ابعاد کوچک تبلت و قیمت آن که به طور فریبنده ای بالاتر است، انگیزه بیشتری به سارقان برای سرقت میدهد.

بازی خور نوت بوک بیشتر است!
به عبارت دیگر، نوت بوک از بازیهای بیشتری پشتیبانی می کند. امروزه نوت بوک با برخورداری از کارت های گرافیکی قدرتمند تقریبا هر نوع بازی ای که فکرش را بکنید می تواند اجرا نماید، حال این بازی می خواهد از روی دی وی دی اجرا شود و یا آنلاین باشد. اما در تبلت ابتدا باید بازی را دانلود کرده و سپس آن را اجرا نمایید که البته تنوع این بازی ها نیز اندک است و امکان بازی آنلاین در آنها وجود ندارد. برای مثال بازی آنلاین Soldier of Forune برای آندروید وجود ندارد.

تبلت حریم خصوصی کمتری به کاربر می دهد
در نوت بوک به لطف صفحه نمایش تاشونده آن می توانید با فراغ بال به مطالعه روزنامه های دلخواه و یا گشت و گذار در وب نمایید، بدون آنکه اطرافیان قادر به مشاهده فعالیت های شما باشند. اما در تبلت هر کس با نیم نگاهی به راحتی صفحه نمایش آن را دیده و حداقل از تیتر اخبار مورد علاقه شما مطلع خواهند شد.

نوت بوک فضای ذخیره سازی بیشتری ارایه می دهد
برای مثال در آیپد ۲ فقط ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره سازی تعبیه شده استو حتی امکان استفاده از حافظه SD نیز وجود ندارد. اما امروزه مشاهده هارددیسک ۵۰۰ گیگابایتی در نوت بوک ها به امری عادی تبدیل شده است.

نوت بوک گزینه های ارتباطی بیشتری ارایه می دهد
برخی از تبلت ها از امکانات بی سیم، بلوتوث و HDMI برخوردارند، اما از لحاظ امکانات ارتباطی خیلی ضعیف هستند. حتی در برخی از مدل های تبلت پورت USB 2.0 نیز وجود ندارد، در حالی که نوت بوک ها معمولا چندین پورت USB ( و گاهی USB 3.0 که سریع تر است ) ارایه می دهند. ضمن آنکه خروجی های VGA یا DVI برای نمایشگرهای اکسترنال، eSATA و فایروایر نیز از دیگر امکانات معمول نوت بوک به شمار می رود.

نوت بوک از پردازنده قوی تری برخوردار است
این تیتر بدون توضیح نیز به اندازه ی کافی گویاست. فقط همین را بگوییم که با پردازنده های موجود فعلی برای تبلت ، با این دستگاه ها در آن واحد فط یک یا دو کار را می توان انجام داد. در حالی که در نوت بوک با برخورداری از پردازنده ی چند هسته ای بسیاری از کارها را می توان همزمان انجام داد.

اغلب نوت بوک ها را می توان آپگرید کرد
در نوت بوک هابه راحتی می توان میزان رم ، هارددیسک و گاهی باتری را ارتقا داد در حالی که در تبلت چنین امکانی وجود ندارد.

نوت بوک بیشتر به کار مدیران می آید
سالهاست که مدیران از نوت بوک استفاده می کنند و حتی ممکن است آن را با خود جابجا نکنند و آن را در دفترشان نگه دارند ، اما به هر حال به لحاظ سیستم عامل قدرتمندشان می توان برنامه های اداری مورد نیاز را روی آنها نصب کرد. اما در تبلت نباید انتظار امکانات فراوان از ابزارهای آنها را داشت. ضمن آنکه به تبلت بیشتر به عنوان ابزاری سرگرمی نگاه می شود تا ابزاری مدیریتی.

استقلال نوت بوک
می توانید تبلتی با تمامی تجهیزات جانبی آن خریداری کنید و از وبگردی و دیگر امکانات آنلاین آن بسیار لذت ببرید، اما انتظار نداشته باشید این تجهیزات پورتابل مورد نیاز شما باشد. در حالی که با داشتن نوت بوک ، تمام نیاز شما به کامپیوتر پاسخ داده خواهد شد، ضمن آنکه قابل حمل نیز است.

آشفتگی پلتفرم
در این آشفته بازار پلتفرم های تبلت، باید قبل از خرید آن ابتدا تکلیف خود را با یکی از گزینه های IOS ، اندروید ، HP web OS ، بلک بری و … را مشخص کنید. هر یک از اینها اپلیکیشن های خاص خود را می طلبد. در حالی که در نوت بوک با یکی از سیستم عامل های معروف ویندوز یا Mac OS سروکار خواهید داشت.

وب کم
اینکه دوربین نوت بوک دقیقا در لبه بالایی صفحه آن تعبیه شده ، دلیل دارد. دوربین در این نقطه می تواند تمامی حرکات شما را ردیابی کرده و شما را قادر به چت تصویری با دیگران نماید. حال به فرض اینکه برای تبلت یک استند نیز تهیه کرده باشید، باید آن را به صورت مایل، به گونه ای مستقر کنید که دوربین زاویه مناسبی را برای ردیابی حرکات شما داشته باشد.

دردسر نبود کیبورد
تایپ ایمیل در تبلت مشکلی ندارد، اما اگر قرار باشد این ایمیل طولانی شود، به کار سخت و دشواری تبدیل خواهد شد. به هر حال کار با کیبورد مجازی هیچ گاه به سهولت و سرعت کار با کیبورد فیزیکی نخواهد بود. اگر چه ممکن است برخی از نوت بوک ها کیبورد چندان مناسبی نداشته باشند، اما باز هم نسبت به تبلت کارآمدترند.

شارژ وسایل همراه
هنگام مسافرت فقط کافیست کابل های USB وسایل الکترونیکی همراه خود را داشته باشید تا به راحتی آنها را از طریق پورت USB نوت بوک شارژ نمایید، اما در تبلت چنین امری به آسانی میسر نخواهد بود.

وب گردی تمام و کمال
اگرچه در تلفن های هوشمند و تبلت ها، اجباری به استفاده از نسخه موبایل وب نیست، اما مرور محتویات کامل رسانه ای تحت وب در اغلب تبلت ها ناممکن است. فقط با نوت بوک است که تجربه ی وبگردی کامل و بدون محدودیت را خواهید داشت. ناگفته نماند در بسیاری از تبلت های آندروید به صورت پیش فرض نسخه موبایل ( محدود ) وب سایت ها را مشاهده خواهید کرد.

عدم پشتیبانی از فایل های ویدئویی فلش
همه می دانند که اپل گفته هیچ گاه از پخش فایل فلش روی آیپد پشتیبانی نخواهد کرد. البته این ادعای نه چندان حرفه ای به قیمت آن تمام می شود که کاربران آیپد فقط از ۳۰ درصد از محتویات ویدئویی نهفته در وب لذت می برند، زیرا ۷۰ درصد آنها مبتنی بر فلش است. هر چند دیگر تبلت ها از محتویات فلش پشتیبانی می کنند اما کمتر تبلتی پیدا می شود که به لحاظ قدرت پردازنده این نوع فرمت را نرم و یکنواخت اجرا نماید، در حالی که نوت بوک چنین مشکلاتی ندارد.

وابستگی به وب
همان طور که می دانید تبلت زمانی کارآمد خواهد بود که ارتباط آنلاین برقرار باشد و در بسیاری از تبلت ها می توان گفت بدون اتصال اینترنت تقریبا کار چندانی انجام نخواهد شد ( مگر آنکه بخواهید مهارت خود را در بازی Angry Birds افزایش دهید! )

حال آنکه اغلب نوت بوک ها با برخورداری از سیستم عامل قدرتمند ویندوز حتی بدون اینترنت نیز بسیار کارآمد خواهند بود.

ضعف نمایشگر
همان طور که می دانید نوت بوک ها و تبلت ها به لحاظ براق بودن در صفحه نمایش، گاهی کار با آنها در نور شدید ( مثلا زیر نور آفتاب ) با مشکل همراه است. این مشکل را در نوت بوک می توان با تنظیم زاویه نمایشگر تا حدی رفع کرد، در حالی که در تبلت چنین امکانی وجود ندارد.

نتیجه گیری
علاوه بر موارد فوق باید اضافه کرد که از لحاظ تنوع قیمتی، قدرت انتخاب خیلی بیشتری هنگام خرید نوت بوک خواهید داشت تا تبلت. ضمن آنکه اگر تبلت بخرید، باید خود را آماده آن کنید تا هر یک از اطرافیان بخواهد کمی کار با آن را تجربه کند ( نقض حریم خصوصی ) ، در حالی که نوت بوک همان کامپیوتر شخصی و متعارف است ( عدم کنجکاوی دیگران برای کار با آن ).

ذکر موارد فوق فقط برای آن بود تا شما با نگاهی بهتر تصمیم به خرید تبلت نمایید. قصد ما ضعیف جلوه دادن محصولی خاص نیست. فقط بر خود لازم دانستیم تا مواردی از این دست را به شما اطلاع رسانی نماییم.

منبع:http://www.nariya.ir

2 نظر

  1. نظرات کاربران:

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۴:۱۶:۳۸
    Hi, everything is going fine here and ofcourse every
    one is sharing data, that's genuinely fine, keep up writing.

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۲۱:۴۷
    Hi there to all, how is the whole thing, I think every one
    is getting more from this site, and your views are pleasant in favor of
    new viewers.

    نوشتن دیدگاه