تکنولوژی های تصویر و پروژکتور ها

نوشته شده توسط:ابراهیم طاهری | ۲ دیدگاه

تکنولوژی های تصویر و پروژکتور ها

lcd dlp.jpg

تکنولوژی نمایش LCD و DLP

تکنولوژی LCD:

اکثر پروژکتورها با تکنولوژی LCD  کار می کنند،Liquid Crystal Display  نمایشگر کریستال مایع می باشد، این سیستم نمایش جداگانه ای از هر یک از نقاط تصویر بر روی یک نمایشگر را امکان پذیر می سازد، و هر یک از این نقاط بوسیله یک سیستم هوشمند کنترل می گردد. این نقاط می توانند به صورت دلخواه تغییر داده شوند تا بدینوسیله تصویر شفاف و واضحی ایجاد گردد. کاربرد اصلی این تکنولوژی جهت نمایش تصویر در پروژکتورها و مانیتورهای مسطح می باشد. پروژکتورهای LCD نور را به رنگهای اصلی (قرمز- سبز- آبی) تفکیک کرده و سپس با هدایت آن به نمایشگر های LCDمجددا با هم ترکیب می نماید. در این سیستم برای هر یک از نقاط تصویری و رنگ های اصلی یک نمایشگر LCD وجود دارد.

 


تکنولوژی DLP:

Digital Light Processing به معنی پردازش دیجیتالی نور می باشد. یکی از حرفه ای ترین شرکتهای بین المللی با ساخت تکنولوژی DLP راه حلی کاملا دیجیتالی جهت نمایش تصاویر ارائه داده است. بطوری که از این طریق سیستم های پروژکتور توانایی نمایش تصاویر ویدئویی و گرافیکی برای مقاصد تجاری، رسانه ای آموزشی و سرگرمی با کیفیت فوق العاده بدست آورده اند. تکنولوژی DLP با استفاده از انحراف آینه های میکروسکوپی دیجیتالی کار می کند.

پردازش دیجیتالی نور تنها شیوه نمایشِ تمام دیجیتال در دنیا می باشد. در تکنولوژی DLP از یک نیمه رسانای نوری استفاده می شود که به آن آینه میکرو دیجیتال (Digital Micromirror Device یا DMD chip) گفته می شود و کار آن خلق مجدد تصویر اولیه است.

 

تکنولوژی DLP، کارایی بالا، عمر طولانی:

با بهره‌گیری از تکنولوژی DLP که نور خروجی پروژکتور را در کمترین میزان ممکن جذب می‌کند، برای مدت طولانی کیفیت رنگ تصاویر تولید‌شده، یکنواخت خواهد بود. ترکیب تراشه سیلیکونی DMD و آینه‌های ظریفی که در این پروژکتور بکار برده شده‌اند، کارایی دستگاه را پایدار کرده و تصاویری با کیفیت بالای ماندگار به شما ارائه می‌کند. همچنین، بدلیل کیفیت بالای تصاویر و سایه نینداختن بر روی پرده پس از نمایش، این پروژکتور وسیله‌ای ایده‌ال برای نمایش تصاویر غیر‌متحرک، مانند تصاویر CAD و تصاویر آموزشی می‌باشد.

 

مزیت تکنولوژی DLP:

1- چون در DLP پیکسل ها به هم نزدیکتر هستند، پدیده "Chicken wire" (یا "Screen Door") کمتر به چشم می خورد. این مساله در اطلاعات تغییری حاصل نمی کند و تنها تصاویر ویدئویی صاف تری ارائه می‌دهد.

2- Contrast در دستگاههای DLP به مراتب بالاتر است.

3- به دلیل اینکه پروژکتورهای DLP از اجزای کمتری تشکیل شده اند، در حجم کمتری ساخته می شوند که حمل آنها راحت تر باشد.

4- برخی ادعا دارند که طول عمر پروژکتورهای DLP از پروژکتورهای LCD بیشتر است.

 

اگر می خواهید از پروژکتور بعنوان سینمای خانگی استفاده کنید و نیز قابلیت حمل آسان آن مد نظر شماست، از پروژکتور DLP استفاده کنید.

DMD :

Digital Micromirror Device دستگاه میکرو آینه ای دیجیتالی، چیپ نیمه هادی کوچکتر از ناخن انگشت می باشد.DMD  به عنوان یک کلید نوری عمل می کند.DMD  از حدود 1.3 میلیون آینه میکروسکوپی تشکیل شده است که هر یک به تنهایی تا 5000 بار در ثانیه می توانند به جلو و عقب حرکت داده شوند (خاموش و روشن). فرکانس بسیار بالایی که توسط چشم انسان قابل رویت نمی باشد. رنگها توسط چرخه رنگی که متشکل از سه رنگ رنگ اصلی (قرمز- سبز- آبی) است ایجاد می گردند و بدین وسیله با بهره گیری از پردازش دیجیتالی، تصاویری با کیفیت بسیار بالا حاصل می گردد.

2 نظر

  1. نظرات کاربران:

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۱۹:۴۰
    I couldn't refrain from commenting. Perfectly written!

       Why does it hurt right above my heel? در ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۰:۲۱:۵۲
    First of all I would like to say terrific blog! I had a
    quick question in which I'd like to ask if you do not mind.
    I was curious to find out how you center yourself and clear your head before writing.
    I have had a hard time clearing my thoughts in getting my thoughts out.

    I truly do take pleasure in writing but it just
    seems like the first 10 to 15 minutes are wasted just trying to figure out how to begin. Any ideas or hints?
    Thank you!

    نوشتن دیدگاه